Lavoro, lavoro, lavoro...

Jag har insett att jag har MYCKET att göra pa jobbet nu. Tanken är att jag ska skriva tva artiklar under min tid här pa FAO, samtidigt som jag ska samla data för biodiversity indikatorn och registrera näringsdata i vad som ska bli en näringsdatabas. Om jag lägger 25% pa varje uppgift har jag räknat ut att jag har ungefär fyra veckor att lägga pa vardera artikel. Vi far väl se hur det gar...

Just nu fokuserar jag pa att samla data för biodiversity indikatorn. Det svara med den uppgiften är att bestämma om ett matobjekt (i mitt fall oftast frukt och speciellt bananer) ska inkluderas eller inte. Om det finns data under underartsniva eller om det är en "underutnyttjad" art ska maten inkluderas. Termen underutnyttjad är det som ställer till mest problem. Hur vet jag om usipa, ett matobjekt som jag hittade i en artikel om mat fran Malawi, är underutnyttjad? Hur vet jag ens vad det är för nagot? Jo, jag mailar Emil! (En fd klasskompis fran dietistutbildningen som är pa praktik i Malawi och som nu fungerar som min "Malawi-expert".) Just i detta fallet fick jag svar pa min fraga, men det är inte alltid man rakar känna nagon som befinner sig i landet i fraga. FAO är dessutom ett utomordentligt daligt ställe att försöka bedriva nagon sorts forskning pa; det finns ingen tillgang till fulltextartiklar, inte ens artiklar fran Journal of Food Composition and Analysis som ges ut av var avdelning, och man maste betala för att fa EndNote installerat. Som tur är har jag tillgang till manga artiklar genom Göteborgs Universitet och EndNote finns ocksa att tillga genom universitetet. Sa man skulle kunna säga att GU just nu sponsrar FAO!


Mitt skrivbord räcker inte till längre..

Jag har haft mer Sverige-besök (mer havregryn!!) i form av Elin och Patrik. Ocksa detta var ett mycket trevligt besök som ni kan se pa bilderna!


Elin och Patrik beundrar Colosseum


Promenad pa Palatino, kullen som sägs vara platsen där Rom grundades.



Pa marknad i Porta Portese



Ibland kan man fynda, ibland inte...


Elin och Patrik är helt slut efter en helgs turistande

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0