Ciao Roma!

Välkomna till min blogg! Jag ligger i sängen i mitt rum på Via Cosimo Guistine 12 i Rom och skriver de här märkliga orden. Märkliga därför att ordet ”blogg” har en lite annorlunda innebörd för mig; den delen av rumpan som syns ovanför byxlinningen på en kille som har (för) hängiga byxor är en blogg. Uttrycket myntades, och användes mycket lokalt, på Jägaregatan 57 i Lund under eran då Nöbbelövsbönorna hade sin storhetstid (alltså 2005-2006). Men detta var ett sidospår och det som verkligen är märkligt eller kanske i alla fall märkvärdigt är ju det faktum att jag är i Rom! Vilket faktiskt är lätt att gömma bort ibland. Efter några dagars fascination över magnifikheten i stans många kyrkor, piazzor, fontäner och statyer blir man plötsligt ganska oberörd.  Som en vis (?) engelskman, för tillfället bosatt i Rom, som jag pratade med i fredags uttryckte det: ”People dream all their lives about going to Rome seeing all the places and I get to see them every Saturday night in the cab on my way home just being pissed”. Jag tror att det han menade var att man lätt tar saker för givet och att det är bra att stanna upp ibland och tänka efter vad man egentligen har.

Jag är i Rom! Petersplatsen och Peterskyrkan.
Jag är i Rom! Petersplatsen och Peterskyrkan.

Så det ska jag göra nu då; det jag har är en sex månader lång praktikplats på FAO:s huvudkontor här i Rom. FAO är en underorganisation till FN och står för Food and Agriculture Organization. Jag är på en avdelning som heter Nutrition and Consumer Protection Division och hjälper till med ett projekt som handlar om matsammansättning och artrikedom. Syftet är att skapa en databas med näringsvärden för så många variationer av arter som möjligt som sen kan användas i olika typer av interventioner. Till exempel om FAO ska starta upp ett projekt som inbegriper anläggning av en bananodling i ett område där brist på vitamin A är vanligt ska man veta vilken sorts banan som innehåller mest av vitaminet och som därför är mest lämplig att odla. Var det en begriplig förklaring? Jag måste erkänna att jag inte är riktigt säker på om jag förstår helt och hållet själv, men jag vet att jag ska leta efter artiklar som berör näringssammansättningen i olika sorters bananer. Jag skrattade nästan när min supervisor sa att jag skulle inrikta mig på bananer, det kändes väldigt smalt. Men då fick jag höra att en kvinna på avdelningen gjort research om potatis och hittat över 10000 olika delarter. Hur som helst verkar projektet intressant och jag kommer i alla fall bli påläst om näringsinnehållet i bananer!

Vad jag mer har är en trevlig lägenhet som jag delar med min fd klasskompis och numera kollega Elinor. Vi har varsitt rum, kök och badrum för fyndpriset 1000 Euro per månad. Rom är en dyr stad att leva i för praktikanter som inte tjänar några pengar!

Ci vediamo!


Elinor äter oliver i köket i vår lägenhet.

 


Kommentarer
Postat av: E2

morotspolisen E1 har blivit bananpolis hör jag :) jag saknar dig jättemkt här hemma i sverige, måste hitta tid att komma o hälsa på!

2009-10-01 @ 13:47:55
URL: http://lazarusmirror.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0