Gennaio sommario

Januari svischade förbi och jag ska bjuda på lite highlights:

- Det prestigefyllda CWC (Chocolate World Championships) avgjordes. Varje deltagare tog med vad i deras mening är den bästa chokladen i deras hemland. Jag försvarade Sveriges färger med Kexchoklad (som ärligt talat slog sig slätt mot de andra bidragen). Segrade gjorde Chahin från Frankrike med hemmagjorda chokladtryfflar. Sverige fick dock en hedrande andraplats i form av Marabou Premium med smak av ingefära-citron.


Let the games begin!

 - Sverigebesök och utflykt. Christian hälsade på och upplyste mig om att jag fått dålig kondition. Alldeles sant tyvärr, men jag tänker på de här sex månaderna som en "motivationshöjande paus" från träning. I alla fall gjorde vi en härlig utflykt i strålande januarisol till sjön Bracciano.


Svensk badtemperatur! Nästan...

 - Snöbollskrig. Det är helt sant! Vi hittade en pytteliten snöhög bredvid en konstgjord isbana och passade självklart på att mula varandra lite...


Jag bjöd Chahin till Sverige för ett riktigt snöbollskrig någon dag!

 - Utflykt till Frascati. Frascati är en av Romani Castelli-städerna och bjöd på solsken, god mat och pittoreska vyer. Planen var att åka dit med 11.52-tåget. 13.52 åkte sista gänget, då hade Elinor och jag som punktliga svenskar redan varit framme och utforskat stan i två timmar.


Sagokänsla i Frascati

 - Swedish dinner. Elinor och jag blöd in gänget på köttbullar, kokt potatis, brunsås och lingonsylt. Raggmunk, snaps och snapsvisor kom också med på ett hörn. Till efterrätt premiärlagade jag Glace au four, en efterrätt jag trodde var fransk. Men i Frankrike kallas den Norweigan omelette, så det verkar som att alla försöker ge äran och ursprunget av denna dessert till någon annan. För kvällen blev den i alla fall en svensk specialitet!


Mumsiga köttbullar

- Till sist, för att påminna både er och mig själv om att jag faktsikt jobbar också (tro det eller ej, men det är faktiskt på jobbet jag spenderar huvuddelen av min tid!) ska jag berätta om våra framsteg med artikeln också. Databearbetningen är klar, tabeller och grafer är färdiggjorda och det är bara texten som ska på plats nu. Slutet är inom räckhåll och det känns riktigt bra! Om det inte är så att vår chef vill ändra artikelns syfte, något hon nämnde i måndags. Då känns det inte bra, då känns det väldigt mycket dåligt. Men efter att ha läst vårt superba, utomordentligt välskrivna utkast (ja, jag försöker intala mig själv att det är så) kommer hon förstå att vårt upplägg är bättre än hennes nya dumma infallsvinkel!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0