Fine settimana in Puglia

Jag tror att tiden går fortare i Italien än i Sverige. Nyss var det helg och jag kom hem efter en trevlig helg i Puglia och nu är det torsdag! Och nästa fredag är den 18 december och då åker jag hem till Sverige för två veckors julledighet. Men nu ska jag berätta lite om helgen som gick. Ni får ursäkta fördröjningen men som sagt går tiden lite fortare här, med svenska mått skulle jag nog säga att det är tisdag idag.

I alla fall, vi var fem tjejer som åkte till Puglia i södra Italien; Babsi, Juliette, Elinor, Fulvia och jag. Fulvia kommer från Grottalie, en stad i provinsen Puglia, så vi bodde hos hennes föräldrar. De var enormt gästfria på italienskt vis och bjöd på massor med god mat. Köttbullar och rullader i tomatsås, färsk mozzarella som de själv hämtat från det lokala mejeriet, spenatpaté, två sorters lasagne och chokladpaj var bara några av de läckerheter de dukade fram.


Runt frukostbordet hos Fulvias familj


Köttbullar och rullader i tomatsas

Under helgen åkte vi runt en del i Puglia; vi besökte bl. a Otranto, Gallipoli och Alberobello. 


Hamnen i Otranto


Julstämning med julklappsshopping i Otranto


Promanad i Gallipoli


Kontraster..

I Alberobello finns ett UNESCO-märkt omrade med hus som kallas Trulli. För nagra hundra ar sedan var man i detta omrade tvungen att betala skatt bade för den mark man hade och för den bebyggelse som fanns pa marken. Nagra av den tidens markägare hade inte lust med det, sa de byggde provisoriska hus som lätt gick att riva. Det är dessa hus som kallas Trulli. Det som nu är taken pa husen var förr hela huset. Det hade ingen grund, marken utgjorde husets golv, och ingen cement eller liknande som höll ihop stenarna. Vid inspektion revs husen snabbt ner och voila! sa blev skatten lägre.


Trulli

Vi har även hunnit med att skapa lite svensk julstämning i Rom genom att baka lussekatter. Vi gjorde ett experiment och bakade en sats med ricotta-ost (den bästa ersättning för kesella jag hittade) och en sats utan. Till min förvaning gillade nästan alla inbjudna bakgäster de bullar som var bakade utan ricotta bäst. Jag vet inte riktigt vad jag själv tycker, jag hade nog förväntat mig att ricottan skulle göra bullarna saftigare än de blev. Nej, kesella for the win!

 
Alexia fran Frankrike och Lisa fran Kanada bakar lussekatter


Sa här fint blev resultatet!


Kommentarer
Postat av: Elin

Hej Emma!



Det ska bli jättekul att ses snart :) Hoppas allt är bra och att hemresan går fint. Här är det supermycket snö! Stor kram

2009-12-19 @ 21:53:19
Postat av: Elin

Hej igen!



Insåg nyss att du antagligen redan är hemma, för den 18:e var ju igår. Tiden går väldigt fort i Sverige också just nu.. Ringer dig i dagarna. Kram

2009-12-19 @ 21:54:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0