Cafe ladro

Kaffe är en magisk dryck som man kan använda sig av när man är trött, när man behöver en ursäkt för att ta paus fran jobbandet eller när man vill ha en anledning till en pratstund med nagon. Kaffet i Italien är väldigt gott och pa FAO dessutom billigt, mellan 60-85 cent. Det finns dock ett sätt fa tag pa kaffe pa FAO utan att köpa det. När det halls ett seminarium, en stor föreläsning eller nagon typ av kurs serveras det alltid kaffe till deltagarna och ofta ocksa nagon typ av fikabröd. Det finns tva stora mötesrum precis bredvid mitt kontor där det ofta är arrangemang. Babsi och jag har kommit pa att det är idé att halla koll utanför mötesrummen lite da och da för att tajma kaffepausen. Det bästa är att komma när kursdeltagarna precis gatt in i mötesrummet igen men när kaffebordet fortfarande star kvar. Resterna kommer ända att slängas och vi sparar lite tid pa att dricka kaffe pa kontoret istället för att ga till nagon av kaffebarerna. Det är alltsa en vin-vin-situation för alla inblandade parter; Babsi och jag slipper betala för kaffe, FAO far ca 15 minuters mer produktiv tid fran oss och kaffekillarna far en lättare kaffekanna att bära ner till diskrummet. Men tror ni att kaffekillara inser denna enkla logik? Nej! De vill inte ge oss nagot kaffe. Det har gatt sa langt att de ställer sig skyddande framför kaffebordet och ser stränga ut när de ser mig och Babsi kikande fram bakom hörnet pa var kaffejakt. Jag börjar till och med tro att de har bilder pa oss av typen "Most wanted" och varnar varandra för dessa tva snikna volontärer. Anledningen till denna teori är att det var en ny kaffekille som serverade kaffet idag. Vi sag genast var chans och började dra oss mot mötesrummet. Men sa fort kaffekillen fick syn pa oss började han skaka pa huvudet och inta den beskyddande positionen framför de atravärda kannorna. Inget gratiskaffe idag heller...

Alldeles gratis däremot tänker jag bjuda pa nagra fina Rom-vyer nu!


Colusseum i höstsol


Mysiga Trastevere


Tibern och Castello Sant Angelo


Härliga citroner


En fin höstdag i en park i San Lorenzo


Terme di Caracalla, ett gammalt romerskt spa


Kommentarer
Postat av: Bonnie

Men åhhh, varför gör du så här? Fresta inte en stackars göteborgare med såna där bilder Vädret här är en grå och ständig fukt.

2009-11-27 @ 09:14:51
Postat av: Emma

Jag upptäckte precis nu att jag har fatt kommentarer pa mina inlägg! Jag trodde inte att den funktionen fanns sa nu blev jag väldigt positivt överraskad! Och sa vill jag passa pa att be om ursäkt för att jag inte svarat...



Jag hörde att Gbg haft 3 soltimmar i hela november, sa jag är inte avundsjuk pa dig Bonnie! Hur gar det med din praktikplacering, var tror du att du hamnar?

2009-11-27 @ 15:04:23
Postat av: Sofia

Usch, det låter som riktigt dumma italienare!! :( Hoppas allt är bra, även om du inte får gratiskaffe. :) Vi ses på nyår, om inte innan. Ha det super!!

2009-12-02 @ 21:21:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0