Infornata!

Idag har jag bakat kanelbullar. Jag har länge velat baka något svenskt och bjuda på de andra. Babsi har gjort österrikiska apfelstrudel och Madeleine har gjort amerikanska ship cookies, men jag har inte kunnat komma på något. Förrän nu! Jag har nog inte insett att kanelbullar är svenska (det är de väl?), det har alltid varit en självklar del av vardagen. Efter ungefär en timme i mataffären hade jag lyckats skaffa alla ingredienser och kunde sätta igång. Nästa gång ska jag slå upp alla matord på italienska innan jag går till affären, det är väldigt svårt att förklara jäst och decilitermått med kroppsspråk. Hur som helst blev det ett lyckat bak, inga experiment med fullkornsmjöl eller minskade mängder smör och socker den här gången.


Bullbak! En tom vinflaska fick fungera som kavel.


Jag glömde pensla första plåten med ägg, ser ni vilken bulle som är openslad?


Marknaden precis bredvid vårt hus.

Imorgon börjar World Food Summit, en stor konferens till vilken FAOs alla medlemsländer är inbjudna för att diskutera och debattera hur framtidens mattillgångar ska säkras. För tillfället lider 1,02 miljarder människor i världen av kroniskt hunger och undernäring, en siffra som komer att stiga i takt med befolkningsökning. Det har varit väldigt tyst i media om den här konferensen, överhuvudtaget verkar den globala hungerfrågan ligga långt ner på mediernas agenda. FAOs generaldirektör Jacques Diouf har uppmanat till en global hungerstrejk för att skapa uppmärksamhet kring världshunger och visa solidaritet med människor som svälter. Han genomförde själv en 24 timmars hungerstrejk fredag till lördag. Imorgon, på konferensens första dag, ska jag och några andra volontärer också gå med i hungerstrejken. Under konferensen ska jag vara mediaassistent och hjälpa journalister att komma i kontakt med rätt personer på rätt tid och plats. Påven, Berlusconi och Hilary Clinton är några av deltagarna i konferensen. Vill DU hjälpa till att visa att allmänheten faktiskt bryr sig om det faktum att ett barn dör av svält var sjätte sekund, gå in på http://www.1billionhungry.org/ och signera!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0