Licenza per malattia

Rom har förvandlats till en sjukstuga. Så fort man går utanför dörren ser man människor stå med ansiktet i en näsduk och på nätterna hör man hur det hostas och nyses i lägenheterna runt om i vårt lyhörda hyreshus. Och är man i Rom gör man som romarna, så självklart är Elinor och jag också sjuka. Elinor har skaffat sig halsfluss medan jag får nöja mig med en förkylning. Det är dock ingen vanlig förkylning, den här förkylningen har allt! Nästäppa, halsont, röstbortfall, hosta, rinnande ögon och ömma bihålor. För att spä på den tråkiga stämningen regnar det dessutom också.


Glass är bra när man har ont i halsen, mums!

På jobbet känns det som att jag står stilla. Arbetet med att samla näringsdata för tropiska frukter har för tredje gången blivit omdefinierat, vilket betyder att jag inte kan använda allt jag gjort de senaste veckorna. Men förhoppningsvis blir riktlinjerna mer och mer klara för varje gång de omarbetas, vilket i längden underlättar. Jag blir bara lite otålig av att aldrig komma någonstans.

Mina Sverige-besökare hade med sig två saker jag inte lyckats hitta här i Rom och som jag saknat väldigt mycket; havregryn och diskborste! Havregrynsgröt är nu min lyx-söndagsfrukost. Idag längtade jag dock väldigt mycket efter pannkakor (helst E2-pannkakor!), havregrynsgröt känns inte speciellt lyxigt hur mycket man än försöker. Att det inte finns diskborstar i Rom är jag väldigt förvånad över. Här diskar man med en äcklig svamp som på något sätt alltid hamnar i vasken och ligger där blöt och bakteriefylld, usch och blä!



Typisk Rom-gatuvy: Motorcyklar och den klassiska Italien-bilen

Kommentarer
Postat av: Sofia

Hoppas att ni blir friska snart. Jag kanske kan göra dig lite gladare med att berätta att det faktiskt snöar här, och är superkallt, så man nästan förfryser öronen. Krya på dig!

2009-11-04 @ 15:11:43
Postat av: Elin

Hej Emma! Nu är det hög tid för mig att höra av mig, men även om jag inte gjort det tidigare så har jag iaf koll på det mesta som står i din blogg. Du tar antagligen inte foto varje dag, men verkar ändå som att du lever på en varmare och soligare plats än vi just nu. Tråkigt att höra att du är förkyld, men jag är mest förvånad över att du inte blivit det förrän nu.. hehe. Hursomhelst får du krya på dig! Hoppas att det är bra annars och att det varit skönt och roligt med lite besök hemifrån. Skulle vara kul att prata lite mera. Vad heter du på Skype och finns det någon bra tid i helgen jag kan ringa? Saknar dig, men du är ju inte borta alltför länge till. Det har ju redan gått två månader. Vill absolut komma och hälsa på så jag och systrarna ska kolla upp datum, men det blir absolut tidigast i januari. Stor kram!

2009-11-10 @ 23:10:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0