World Summit on Food Security

Den tre dagar långa konferensen är nu slut. Jag tror att den anses ganska misslyckad eftersom många statsöverhuvud uteblev och arrangemanget fick mindre publicitet än förväntat. Egentligen tycker jag att resultatet av diskussionerna borde vara viktigare än vem som var där. Dock säger det en del om hur prioriterad frågan om global hunger är när de flesta statsöverhuvud väljer att inte komma. Det var emellertid spännande för mig att få vara med på ett arrangemang som det här. Jag var i mediacentret och assisterade journalisterna med diverse saker, till exempel delade vi ut talen som alla delegationerna höll.


Mediacentret


Min uppgift

Jag är lite förvånad över hur konferensen var upplagd. Jag trodde att det skulle vara i form av en diskussion/debatt, men det var det mestadels inte. Huvuddelen bestod i att varje delegation höll ett tal som skulle vara i 5 minuter. I majoriteten av fallen varade talet ca 15-30 minuter. De flesta sa ungefär samma sak; tack för att vi fick komma, såhär många människor i världen svälter, det är oacceptabelt, något måste göras. Fast med fina ord som "paradigmskifte", "samarbete" och "hållbarhet" inlagda lite här och var. Hur som helst fick frågan uppmärksamhet genom konferensen och jag antar att det är bra.

Första dagen tilldrog jag och sex andra volontärer oss lite uppmärksamhet genom att hungerstrejka. Det gick ganska bra för mig, jag hade ett litet missöde på eftermiddagen när jag nästan häftade fast mig själv i kavajen på en manlig journalist, men annars klarade jag av att hålla mig ganska allert. Jag fick en del kommentarer och frågor av journalister och jag blev filmad några gånger så jag tror att det var ett hyfsat lyckat tilltag.




Fyra fastande flickor

Tisdagen var den bästa dagen på konferensen; jag fick en kram av generaldirektören Jacques Diof! Han gick runt i mediacentret och skakade hand med alla, och jag hade på mig en t-shirt med adressen till hemsidan http://www.1billionhungry.org/ (på bilden ovanför). När han såg det tackade han mig och gav mig en kram.


Jacques Diof på World Summit on Food Security


Kommentarer
Postat av: Bonnie

Haha, tisdagen låter som en toppen dag. Synd att det inte blev större medial uppmärksamhet kring konferensen, känns rätt typiskt. Man håller ett möte och pratar lite så kan man skjuta det framför sig ett tag till, grrrr.

2009-11-20 @ 08:31:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0