Banana ricerca

Banana ricerca betyder bananforskning och det är det jag har gjort idag. Jag letar i databaser som Scopus och ScienceDirect efter artiklar som beskriver innehallet av minst ett näringsämne i tropiska frukter, främst banan. Frukten maste definieras under nivan underart för att jag ska kunna använda artikeln. Djur och växter delas in sa här:
Rike
Stam
Klass
Ordning
Familj
Släkte
Art
Underart
Under underart kommer cultivar och variety, och det är det jag (eller iaf min supervisor) vill att artiklarna ska beskriva. Jag hittade en intressant artikel idag som handlade om hur man kan förhindra att bananer blir svarta när man förvarar dem kallt; man ska "värmebehandla" dem. Om man sköljer en banan i 42-gradigt vatten i 15 minuter kan man enligt artikelförfattarna skjuta upp mörknandet av bananen med 4 dagar. Fantastisk vetenskap!

Just nu sitter jag kvar i mitt lilla kontor pa FAO och väntar pa att min salsalektion ska börja. FAO har alla möjliga kurser och klasser, men salsa är den enda som är gratis och det blev därför ett ganska självklart val. Förra veckan var det faktiskt väldigt kul trots min lite bristfälliga koordination. Kontoret delar jag med Bapsi, en jättetrevlig tjej fran Österrike. Hon har en master i nutrition science och jobbar med samma projekt som jag. Hon kan bra italienska sa jag försöker lära mig lite av henne. Det finns en italienskakurs pa FAO som jag gärna skulle vilja ta, men jag har tva bra (?) anledningar till att inte göra det. Nummer 1 är att jag är snál (ja, det ska vara en prick över a) och nummer 2 är att jag är lat. Det kostar ca 2000 SEK för 40 timmar och man har lektionerna pa arbetstid, vilket antagligen betyder att man far jobba över för att ta igen tiden. Vissa saker är hysteriskt dyrt här, t ex kostar det 10 Euro per lektion att sjunga i kör, 20 Euro per gang pa en málarkurs och 45 Euro för átta gympapass. Maten i lunchrestaurangen är á andra sidan nästan hysteriskt billig, 1,55 Euro för en sallad med bröd och 1,80 Euro för pasta med tomatsas. Kaffet kostar mellan 50 och 80 cent och en croissant (eller cornetto tror jag att det heter här) 30 cent. Som gjort för att ga upp i vikt; billig mat och dyrt att träna!


Bapsi på vårt kontor



Volontärer som dricker billigt kaffe på balkongen

Kommentarer
Postat av: Mimmi

Vad kul att du skriver Emma, jag ska lätt bli flitig läsare!



Åh Rom!

2009-10-02 @ 08:04:53
Postat av: Bonnie

Haha, hur gör italienskorna då?! De är väl oftast pinnsmala? Skygglappar??

2009-10-02 @ 10:45:33
Postat av: Sofia

Det är alltid lika skoj att läsa det som du skriver. Jag gillar din blogg. :D Ha det bra! kram

2009-10-06 @ 21:13:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0