Oggi é Giovedi

Idag är torsdag. En av dagens största nyheter på svenska tidningen DN:s hemsida är att Berlusconi förlorade sin åtalsimmunitet eftersom författningsdomstolen kom fram till att det bryter mot Italiens grundlag. I italienska tidningen Leggo (en gratistidning ungefär som Metro) nämns det i en liten artikel pa sidan 3. Det har varit mycket demonstrationer i Rom de senaste dagarna gällande pressfrihet. Vad jag förstår kontollerar Berlusconi många av medierna så nyheter är ofta vinklade till hans fördel. Skillnaden mellan den svenska och den italienska artikeln angående åtalsimmuniteten är nog ett bra exempel på det. Nu förstår jag i och för sig inte italienska, men för det första är artikeln i den italienska tidningen mycket mindra än i den svenska. Med tanke på det gäller Italiens premiärmister är det lite underligt att svenska medier ägnar mer uppmärksamhet åt det än italienska. Valet av bild på Berlusconi är också olika, i den italienska tidningen ser han lite ledsen och ångerfull ut och tittar ner i golvet. På DN:s hemsida kan man titta pa ett filmklipp: "Se när Silvio Berlusconi får sitt senaste utbrott". Klippet visar arga kommentarer, och slutar med att premiärministern utropar "Leve Berlusconi!". Rubriken i Leggo är "Consulta, no all'immunità. Berlusconi: Corte di sinistra, vado avanti". Jag tror det betyder ungefär "Nej till åtalsimmunitet. Berlusconi: Domstolen är vänstervriden, men jag fortsätter framåt". Känslan jag får av den italienska artikeln, dock utan att ha förstått den, är att den ger ett mycket mer sympatiskt intryck av Berlusconi än den svenska artikeln i DN. Nu räcker det nog med amatörmässig medieanalys, men jag tycker det är intressant att det är en märkbar skillnad mellan italiensk och svensk mediebevakning av samma händelse. Det är också intressant att jag baserat min "analys" på en artikel skriven på ett språk jag inte förstår.... Men min svenskalärare på gymnasiet sa alltid att man ska börja med att titta på utformningen av en text eftersom det också kan ge information och jag håller faktiskt med!

Idag hade vi lunchgäster i form av tre interns från WFP (World Food Programme); Josephine från Sverige, Ella från Norge och en amerikansk tjej (som jag tyvärr glömt namnet på). Utsikten från cafeterians takterrass på FAO är nog en av de bästa i Rom, man kan se i princip alla de kända turistattraktionerna. Detta tillsammans med den billiga maten och Elinors och mitt trevliga sällskap (hoppas jag) lockade hit tjejerna. WFP är också en av FN:s underorganisationer. Jag har de tre senaste dagarna gått en introduktionskurs på FAO, och där fick jag lära mig att skillnaden mellan WFP och FAO är att WFP jobbar kortsiktigt med krissituationer och FAO mer långsiktigt. Om WFP ger bröd till människor hjälper FAO dem istället att odla säd.


Utsikten från FAO:s takterrass



FAO-byggnaden

Lite nyheter från mitt banan-projekt: Banancultivaren William odlad på Hawaii innehåller ca tre gånger mer järn än de flesta andra sorter. Per 100 g banan får man i sig drygt 1 mg järn! Indian star apple fruit verkar också vara en bra järnkälla, 3 mg per 100 g. Det är mer järn än vad rent nötkött ger, det verkar nästan lite för otroligt... Det är svårt att validera metoderna artikelförfattarna har använt för att få fram näringsvärdena, ibland är värdena kanske inte helt pålitliga. Men det är väldigt intressant att läsa om olika analysmetoder och jag får mycket användning för kemin jag läste på gymnasiet.

Buona serata!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0