Febbraio sommario

Nu är det en och en halv vecka kvar på min praktik på FAO. Artikeln jag jobbat på under några månader skickades in till tidsskriften som förhoppningsvis ska publisera den i torsdags. Jag tror inte att jag berättat så mycket om vad artikeln handlar om. Titeln är "Nutrition Indicator for Biodiversity on Food Composition - A report on the progress of data availability". Precis som det låter är det en ganska abstrakt rapport. Vi har tittat på tillgänglighet för livsmedelssammansättingsdata där beskrivningen av livsmedlet uppfyller speciella kriterier för biodiversitet. Matobjektet ska vara taxonomiskt beskrivet under artnivå. T. ex är informationen "äpple" eller "mjölk från ko" otillräcklig, medan "äpple, Jonagold" och "mjölk från ko, ras Holstein" är okej. Vi vill dessutom att minst ett näringsämne eller en bioaktiv komponent ska vara analyserad. Vi har hittat stora skillnader i näringssammansättning inom samma art, t. ex kan innehållet av betakaroten i bananer ligga mellan <1 - 8500 mikrogram. I områden där vitamin A-brist är vanligt kan valet av den banansort med mest betakaroten innebära ett tillräckligt intag, medan intag av en banansort med lägre betakaroteninnehåll kan innebära bristtillstånd. Huvuddelen av vår artikel handlar om tillgängligheten av dessa data; i vilka datakällor och i vilka länder finns de? Vilka livsmedel och vilka komponenter är analyserade? Först när datan finns tillgänglig i näringsdatabaser kan den användas i konkreta interventioner. Det långsiktiga målet är att matbiodiversitet ska bidra till global mat- och nutritionssäkerhet, och bibehållande och hållbar utveckling av biologisk mångfald.

Februari har även utanför FAO varit händelserikt. Erika, Sofie och Susanne hälsade på och vi hann med att äta pasta, pizza, glass, Alla hjärtans dag-middag och lite turistande.


Änglar i Peterskyrkan


Promenad längs Tibern

Mor och far gjorde sitt andra Rom-besök, och tillsammans åkte vi ut till Tivoli och Villa d'Este, en stor trädgård med hundratals fontäner. Det var väldigt sevärt och något jag verkligen rekommenderar Italien-besökare. Fontänerna var oturligt nog inte igång när vi var där, men både mor och jag har bra inlevelseförmåga!


Vackra Villa d'Este

Igår gjorde jag säsongens första strandbesök. Ca 40 minuter från Rom med bil eller tåg ligger närmsta strand. 17 grader och strålande sol tycker jag är helt okej februariväder!




Colosseum i sandversion



Kommentarer
Postat av: Elin

Hej vännen!



Förstår om det känns lite jobbigt att du snart ska lämna staden, men jag tycker iaf att det ska bli jättekul att du kommer hem igen :) Förhoppningsvis får du jobb också inom kort, gärna i eller nära lund! Ha det riktigt härligt sista dagarna! Förresten, er artikel låter väldigt avancerad. Det krävs säkert en hel del kunskap och tålamod för att kunna skriva den. Hoppas den blir publicerad! Vi ses snart :) Kram

2010-03-04 @ 21:57:48
Postat av: Emma

Jag tycker ocksa att det ska bli kul att komma hem :) Om exakt en vecka ar jag tillbaka, och sen ses vi pa lordag tror jag?

Kram kram!

2010-03-05 @ 14:45:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0